الوجع جريدة الراصد 24 -->
جريدة الراصد 24 جريدة الراصد 24

داخل المقال

جاري التحميل ...

الوجع جريدة الراصد 24


كتب الكاتب الصحفي إبراهيم فوزي محمد غزال



عارف لم نفسك تقول اه اه من جوه قلبك ومش عايز حد بسمعك عارف لم نفسك عارف لما كل حاجة حلوه بتروح منك كل ماتحب اى حاجة تروح منك


 عارف لما تحب حد بضمير اوى وفجاءه يسيبك ويقولك معلش هى دنيا كده وتتخان بسهوله اوى عارف لما تحس ان طاقتك خلصت حتى مش عارف تقول مالك من كتر الوجع اللى جواك انا جربت اصعب انواع الوجع لدرجه مايتخيلها بشر ومشكله انك مش 


عارف تقسى وتبقى زيهم علشان تعرف تعيش تعبت اوى من دنيا والله عارف لما تحس ان كل حاجه حلوه راحت حتي نفسك راحت منك ، تعبان اوى مليش حد ولا ليا صحاب ولا اهل ولا اى حد يطيطب عليا وروحك موجوعه ، وقلبك مكسور ... صدقوني دا اسوء


 احساس ممكن تحسه .عارف انك لما تعامل ناس بحب واحترام واهتمام وتفتكر نفسك غالى عند حد من كلمهم فجاءه تلقى نفسك ولا حاجة .عارف لما تحب ناس بكل ضمير وحب وفى اخر تسيبوك بدون سبب عمرى ماكنت وحش مع حد دايما بحب من قلبى بى اخلاص . بس انا زعلان من نفسى من دنيا


 علشان دايما بتزعلنى مخلينى دايما تعبان وحزين تعبت مليش حظ فى اى حاة بحبها 🙁 عارف لما يكون قلبك بيوجعك حتى داقات القلب بتوجعك جدا مش عارف تعمل ايه


 🙁 عمرى ماكنت وحش مع حد ودايما جدع مع كل ناس بس دنيا اللى مش جدعه معايا 🙁 فى اخر بكتشف اللى حبيبتهم من قلبى بجد ميستلهويش انا لو مت في يوم من الايام وشوفتوا البوست دا ،

ف انا لوحدي وكنت لوحدي وهبقي لوحدي💔

مع كامل احترامي لأي حد فحياتي بس أنا خسرت كل حاجه ودايما بعاني وكله قاعد بيتفرج وبيشوفني و عايز يشوف هقع امتي محدش عمره فكر انه يسندني ويقولي مالك وحتي لو قال بيقولها وهو مش مستعد اصلا يسمعني ،ولا بطلب من حد يقرب مني ويقول حاجات وهو مش قدها انا شوفت مواقف من اصحاب واهل وناس كنت فاكر انهم حبايب واقرب ناس ليا بقيت فاقد ثقة في كل ناس 💔💔😔 ‏إللي مزعلني إني عملت كتير و متقدرتش ...

اللي مزعلني اني ضيعت عمري كله مع الناس الغلط ، اللي مزعلني اني ماذتش حد ولا وجعت حد ، اللي مزعلني أن محدش افتكرلي اي حاجه عملتها ، اللي مزعلني اني هنت عليهم ، انا زعلان من نفسي ومن الدنيا كلها .

انا كل يوم بتمني فيه اموت اكيد كله بيخاف من الموت

بس انا من كتر ما كرهت الدنيا وبقيت بشوفها غابة كلها غش وكدب ونفاق وظلم 💔💔🥺

بقيت نفسي اموت وارتاح ،حقيقي لو مت هرتاح

الموت راحه وحق علينا وانا بطلب حقي...!!💔 🖤

زهقت من كوني وحيد و زهقت من كتر ما بحاول أقرب من الناس و في الأخر بيخذلوني،

تعبت من كتر ما بذلت كل طاقتي عشان أحافظ علي ناس مش عوزاني أصلاً، أستنفذت كل مشاعري ع ناس عمرها ماحبتني.. و علي فكرة ده مش غباء مني والله بس أنا محتاج أحس إني شخص طبيعي زي أي حد ف حياته صحاب ، حبايب ، أهل ، أو حتي ناس عادية بس ف النهاية يكون ليا حد أتسند عليه حد أحكيله مشاكلي أخد رأيه ف أي قرار محتار فيه.. حد أجري عليه أقوله خبر حلو عشان يفرح معايا، لكن في النهاية بفشل أقرب حد مني لأسباب كتيرة أولها إني مريض نفسي زي مابيقولوا، تعبت تعبت اوى من دنيا كلها مافيش حد بيريح مافيش حاجة بيحس بيك 🙁 كل يوم تفكير وزعل ووهم تعبان اوى محدش حاسس بيك ولا حد جمبك انا مستاهليش تعب دة كله . عمرى ماازيت حد ولا جيت على حد الدنيا ماشيه معايا بمبدا.... 🤦‍♀💔طاقتى خلصت تعبان ولا حتى عارف اشرح اللى جوايا مليش حد حرفيا

" بتحبِ اي وانا احرمك منو"انا مش وحش ممكن اكون غلطت بس عمري ما كنت وحش مع حد عمري ما كسرت خاطر حد ، عمري ما حد احتاجني و ما لاقنيش ، اه بتضايق من اقل حاجه و متقلب المزاج ممكن اقلب ع حد بسبب كلمه قالها ضايقتني بس من جوايا نضيف و عمري ما بعدت عن حد و لما ببعد عن حد بيبقي هو السبب في البُعد ده.الحُزن دا حاجة وحشة جدًا يا جماعة وخاصةً الحُزن الداخلي اللي الواحد بيعيشه بينه وبين نفسه من غير ما يحسس اللي حواليه بهمّه أو باللي واجع قلبه، دايمًا بشوف إن الحُزن الداخلي هو الأصعب لإنّه بياكُل في روح البني آدم، مخليك لا عارف تنام ولا تاكُل ولا تشرب، كُل حاجة في نظرك شبه بعضها، مَفيش شيء مُبهر، دايمًا عينيك حزينة، صوتك حزين، حتى ردود أفعالك بطيئة وفيها خيبة أمل غريبة وكأنك زعلان من الدُنيا كُلها عشان حاسس إنّك ما تستحقش كُل الحُزن دا ولا قلبك الطيب يستحق كُل المُعاناة دي، وكُله كوم وإن الإنسان تصعب عليه نفسه دا كوم تاني خالص.

. كل واحد يدخل يخرب جزء فيا و يمشي لحد ما وصلت لمرحلة من التشتت ف كل حاجة ف حياتي ودايما بسأل نفسي سؤال مُعتاد من ضمن مليون سؤال ف دماغي "هل أنا فعلا مش عارف أتأقلم مع الناس ولا الناس هي اللي مش عارفه تتأقلم معايا و يحبوني زي مابحبهم"تعبت اوووووووى اوى مش عارف انسى ولا عارف اعيش ولا عارف ابطل تفكير كدة انا كل بتمنى دلوقتى يومى يخلص من غير وجع قلب وتفكير ومشاكل انا تعبت اوى يادنيا اقسم بالله على فكره انا بصلى وبحمد ربنا فى كل حاجة بس بجد خلاص تعبت لاحظه حسيت فيها انك ميت وانت حي

التعليقات



جريدة الراصد24

إتصل بنا

جميع الحقوق محفوظة

جريدة الراصد 24

2020