اتعلمت جريدة الراصد -->
جريدة الراصد 24 جريدة الراصد 24

داخل المقال

جاري التحميل ...

اتعلمت جريدة الراصد

 

بقلم الكاتبة /  


             دكتورة لبني يونس 


اتعلمت ....👇

١- إن مفيش حاجه ثابتة وكل حاجه ممكن تتغير فجأة 

٢- الطيبة الزيادة بتتحول لهبل وسذاجة وبتخلي الناس تبتزك وتستغلك وتيجي عليك من غير رحمة 

٣- متجيش علي نفسك قوي علشان محدش بياخد بالة من أي حاجة عملتها كلة بيتساوي في النهاية 

٤- أتعلمت اقول* لا*  لأي حاجة ممكن تأذيني وتوجعني ومش هكون مرتاح فيها 

٥- أتعلمت مكنش في المكان اللي مش مرتاحه فية ومغصبش نفسي علي اي حاجة 

٦- صحتك ونفسك واقرب الأقربين ليك  هما اللي بيحسوا بيك جدا جدا جدا وهما اللي يستاهلوا تعبك ومجهودك ووقتك وطاقتك 

٧- اتعلمت اشوف عيوبي واصارح نفسي بيها واحاول اغيرها وأصلحها للأفضل 

٨- أتعلمت مبصش علي الماضي اللي فات بس اتعلم منة اكون أقوي وانضح وافضل 

٩- أتعلمت اني ديما اكون واقفه على رجلي ومتحوجش لحد غير ربنا لأن الحوجة وحشة 

١٠- أتعلمت أن القرب من ربنا الامان والسند والطمأنينة 

١١- أتعلمت اكون مستعده لأي صدمة ممكن تحصل في اي وقت وازاي افكر فيها بهدوء 

١٢- أتعلمت أن العصبية نهايتها وحشة وكل القرارات وقتها بتكون غلط 

١٣- أتعلمت ازاي اسعد نفسي بنفسي وازاي استمتع بأي لحظة في حياتي حتي لو كانت بسيطة 

١٤- أتعلمت ازاي احب نفسي كويس واعرف قيمة نفسي 

١٥-أتعلمت مضيعش وقتي ومجهودي وطاقتي في حاجة متستاهلش

التعليقات



جريدة الراصد24

إتصل بنا

جميع الحقوق محفوظة

جريدة الراصد 24

2020